Tuesday, October 30, 2018

REFLEKSI MINGGU KE-7 23 OKTOBER 2018


Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Pada 22 Oktober 2018 merupakan minggu Konveksyen USM yang ke-56. Pada minggu tersebut,setiap ahli kumpulan perlu merakam proses temu bual bersama graduan Doktor Falsafah (Phd) sebagai tugasan HMT 411.  Tujuan tugasan ini adalah sebagai kaedah setiap kumpulan mengumpulkan maklumat-maklumat penting yang dikongsi dari graduan Doktor Falsafah (Phd). Di samping itu, tugasan ini juga penting bagi kami untuk mengaplikasikan perkara yang telah kami pelajari semasa di dalam kelas iaitu mengenai etika sebelum mendapatkan maklumat. Sebelum kami mendapatkan maklumat mengenai Doktor Falsafah (Phd), kami terlebih dahulu menyediakan borang kebenaran untuk menembual graduan Phd serta membina hubungan mesra supaya tidak kekok dan temu bual ini berlansung dengan lancar. 

Graduan yang kami temu bual ialah, Dr Zamry Yahya yang merupakan pemegang Doktor Falsafah dalam Kejuruteraan Bahan. Beliau Di lahirkan di Alor Setar Kedah dan menamatkan pengajian Phdnya selama lima tahun. Banyak input atau maklumat yang dikongsikan oleh Dr Zamry kepada kami sebagai semangat untuk kami atau pelajar diluar sana yang bercita-cita tinggi untuk meneruskan pengajian di peringkat Phd.  Rakaman temu bual ini kami telah muat naik di youtube sebagai tatapan umum bagi mereka yang bersemangat untuk meneruskan pengajian di peringkat Doktor Falsafah ini. Anda boleh ke pautan dibawah ini untuk melihat rakaman penuh temu bual bersama Dr Zamry.

https://www.youtube.com/watch?v=RmO0NnaZMxA




Seterusnya, minggu ke-7 ini, setiap kumpulan perlu menyiapkan tugasan Analysis of Variance (ANNOVA) yang merupakan kajian kuantitatif. Kami perlu membuat ujian Annova ini menggunakan perisian SPSS. Seterusnya, hasil dapatan ujian ANNOVA ini perlu di tunjukkan proses-prosesnya mendapatkan data melalui video dan di muat naik di youtube. Anda boleh ke pautan dibawah ini untuk melihat video penuh cara-cara ujian ANNOVA ini dilakukan.
https://youtu.be/YJmZK99red8?fbclid=IwAR1ULqjEHPVbHaanjMDQp86PyOQBoN3HvHxhKD_dsJ_1si-t0j9oap-Jdo8

Setakat ini sahaja perkongsian saya mengenai refleksi minggu ke-7, sekian terima kasih.


No comments:

Post a Comment

Anekdot Pengalaman

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Tiga tahun setengah tempoh pengajian di Universiti Sains Malaysia sudah pun berakhir. Terlalu ...