Assalamualaikum dan salam sejahtera. Refleksi untuk kuliah
minggu ke-6 masih menyentuh aspek kajian yang dilakukan oleh setiap kumpulan.
Bagi kajian ini, Dr Norsofiah menjelaskan tatacara yang betul sebelum melakukan
kajian iaitu perlu mempunya empat perkara penting, iaitu pelajar perlu
menyiapkan empat borang:
1)Borang
maklumat kajian
2)Borang
keizinan
3)Borang
keizinan penerbitan
4)Borang
maklumat peribadi.
Keempat-empat borang
ini perlu disediakan sebagai satu etika dalam melakukan kajian. Selain itu, Dr
Norsofiah membincangkan semula proposal kajian setiap kumpulan yang telah
dibaik pulih untuk dikongsikan bersama pelajar didalam kelas. Seterusnya, Dr
Norsofiah menyentuh pula aspek pemboleh ubah iaitu pembolehubah penting untuk kajian kualitatif dan
kuantitatif kerana pembolehubah merupakan entiti mempunyai nilai yang
berubah-ubah dari satu individu kepada individu yang lain seperti IQ, EQ dan
motivasi.
Pemboleh ubah terbahagi kepada dua iaitu Pemboleh ubah
bersandar dan tidak bersandar. Pembolehubah bersandar ialah boleh memberikan
kesan kepada perubahan pembolehubah bersandar. Contoh, dalam penanaman pokok,
baja dianggap sebagai pembolehubah tidak bersandar (bebas dari perubahan) manakala
ketinggian pokok sebagai pembolehubah bersandar jika ketinggian pokok dipengaruhi
oleh baja . Contoh, meningkatkan penguasaan morfologi dan sintaksis kepada
pelajar, kita guna kaedah korpus. Kaedah korpus merupakan pembolehubah tidak
bersandar tetapi skornya pembolehubah bersandar kerana dipengaruhi korpus.
Skormya pelbagai.
Seterusnya pensyarah membincankan pula mengenai Hipotesis
. Hipotesisi merupakan pernyataan yang melibatkan pembolehubah dalam kajian.
Hipotesis bukan dalam bentuk persoalan. Contoh, ujian t-test,terdapat perbezaan
antara skor imbuhan kata kerja kumpulan 5 tahun dan 6 tahun. Apabila kita run
t-test baru kita dapati ada perbezaan. Hanya untuk kajian kuantitatif sahaja.
Hipotesisi dapat dibuktikan dengan statistik. Hipotesis nul (Ho) pula menyatakan
bahawa ‘tiada perkataan’ atau ‘tiada perubahan’, ‘tiada hubungan’.Ho satu cara
untuk memulakan tindakan membuat kajian dengan menganggap bahawa tiada apa-apa
yang mengaitkan pembolehubah dalam kajian. Dan yang terakhir Hipotesis
Alteranatif . Hipotesis yang menyatakan kecenderungan untuk mendapatkan hasil
kajian dengan membina pula hipotesis kajian. Ha: terdapat perkaitan positif
yang signifikan antara jumlah masa persediaan belajar dengan pencapaian dalam
matematik di sekolah.
Di akhir kuliah Dr
Norsofiah meminta pelajar untuk menonton video iklan yang mempunyai maksud
tersendiri untuk diambil perkara penting dari video tersebut. Menonton video
tersebut merupakan satu pemerhatian bagi pelajar untuk mengesan maksud yang
terkandung dalam video iklan tersebut.
Setakat ini sahaja
perkongsian saya terima kasih.
No comments:
Post a Comment