Monday, November 26, 2018

Refleksi Minggu Ke- 11


          Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Refleksi minggu ke-11 untuk kali ini mengenai etika penyelidikan dan penulisan yang berkaitan dengan kualitatif. Sebelum permulaan kelas, Dr Odi telah mengarahkan pelajarnya untuk mencari dua jenis buku yang mempunyai etika penyelidikan untuk dibawa ketika kelas. Pada permulaan kelas, diadakan majlis bacaan Yassin untuk mendoakan kesembuhan Dr Rahimah yang menghidap penyakit kanser. Suasana di dalam kelas agak suram kerana Dr Odi menceritakan kisah Dr Rahimah sebelum beliau mengetahui, beliau telah menghidap penyakit kanser. Ternyata maklumat yang disampaikan oleh Dr Odi telah menyentuh hati kecil setiap pelajar Hmt 411.
            
       Setelah selesai majlis tersebut, Dr Odi mula menceritakan tentang etika penyelidikan dan perkaitan antara adab-adab yang perlu sesorang itu patuhi tidak kira ketika berurusan dengan orang sakit atau dalam membuat penyelidikian. Seterusnya, Dr Odi mengarahkan setiap kumpulan untuk membuat infografik mengenai etika penyelidikan yang terdapat dalam buku yang telah kami cari sebelum ini. Infografi tersebut harus dimuat naik di facebook untuk tatapan semua pelajar.

Sekian sahaja refleksi saya pada kali ini. Terima Kasih.

No comments:

Post a Comment

Anekdot Pengalaman

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Tiga tahun setengah tempoh pengajian di Universiti Sains Malaysia sudah pun berakhir. Terlalu ...