Saturday, October 13, 2018

REFLEKSI KULIAH DAN TUTORIAL MINGGU KE-5



          
Refleksi Kuliah Minggu ke-5
        Assalamualaikum dan salam sejahtera semua ini adalah perkongsian saya mengenai Kuliah HMT 411 bagi minggu ke-5. Pengisian bagi kuliah ke-5 ini mengenai pembentangan proposal kajian yang betemakan “Bahasa di USM”. Proposal kajian ini merupakan tugasan berkumpulan yang perlu dilakukan sebagai suatu projek bagi HMT 411 ini. Setiap kumpulan akan membentangkan proposal mereka untuk dinilai oleh dua orang pensyarah iaitu, Dr Radiah dan Dr Norsofiah. Hasil  dari pembentangan, pensyarah akan melakukan penilaian atau semakan bagi keseluruhan kandungan proposal yang dibentangkan supaya setiap kumpulan dapat mengesan kekurangan dan kelemahan yang ada untuk melakukan penambaikan.
            
           Selain itu, daripada pembentangan ini setiap kumpulan akan lebih memperoleh pencerahan bagi keseluruhan proposal ini. Misalnya mengenai metodologi kajian yang digunakan oleh setiap kumpulan yang perlu lebih spesifik dan membantu untuk dapatkan data kajian. Disamping itu, teori-teori yang digunakan oleh setiap kumpulan dalam sesuatu kajian, perlu difahami dengan lebih jelas serta berkait dengan kajian yang ingin dilakukan.
Sekian sahaja dari saya, Terima kasih.



Refleksi Tutorial Minggu ke-5

        Assalamualaikum dan salam sejahtera ini adalah perkongsian saya mengenai Tutorial HMT 411 minggu ke-5. Pengisian bagi tutorial ini ialah mengenai penggunaan perisian Statistical Package for Social Studies (SPSS). Perisian ini merupakan perisian yang memudahkan pelajar untuk membuat pengiraan data kajian yang diperoleh melalui penggunan SPSS ini. Dr Norsofiah telah mengedarkan data kajian yang perlu kami lakukan pengiraan menggunakan SPSS ini.Dr Norsofiah akan menunjukkan cara-cara penggunaanya kepada kami supaya dapat difahami dengan lebih jelas. Pelajar diperuntukan 40 minit untuk menyiapkan tugasan ini dan seterusnya akan dibincankan hasil oleh Dr Norsofiah bagi memastikan pengiraan data tersebut adalah betul.


No comments:

Post a Comment

Anekdot Pengalaman

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Tiga tahun setengah tempoh pengajian di Universiti Sains Malaysia sudah pun berakhir. Terlalu ...