Kuliah kedua HMT 411
dimulakan dengan persoalan yang ditimbulkan oleh Dr Norsofiah mengenai“kenapa
penyelidikan dilakukan” ?. Pelajar diminta untuk menjawab persoalan ini dengan
jawapan yang tepat. Tujuan persoalan ini ditimbulkan bersesuaian dengan tajuk
kuliah kedua ini mengenai penyelidikan.
Penyelidikan merupakan satu kajian yang dilakukan untuk mengumpul
maklumat dan bukti bagi sesuatu persoalan atau ketidakpastian mengenai sesuatu
perkara. Penyelidikan yang dilakukan inilah yang akan menjawab setiap pernyataan
atau persoalan yang masih belum jelas kebenaranya. Penyelidikan ini juga
menjadi bukti dan juga dapat membetulkan kajian-kajian yang terdahulu yang pernah
dilakukan oleh para pengkaji. Oleh itu setiap pernyataan yang dibuat mestilah
ada penyelidikan untuk membuktikannya.
Selain itu, Dr Norsofiah memberikan perbezaan antara
kaedah kuantitatif dengan kaedah kualitatif. Kaedah kuantitatif ini melibatkan
angka atau nombor sebagai data kajian. Kaedah kuantitatif ini melibatkan
positivis, eksperimen, data numerikal dan ujian statistik. Manakala kaedah
kualitatif mementingkan aspek huraian. Kaedah ini berdasarkan interpretif,
penghuraian dan kajian lapangan yang dilakukan. Oleh itu, kedua-dua kaedah ini
saling memerlukan untuk membuktikan sesuatu pernyataan itu benar berdasarkan
huraian yang tepat serta data-data yang diperoleh melalui kajian yang
dilakukan.
Mengakhir kuliah kedua ini, Dr Norsofiah, memberikan
tugasan kepada pelajar untuk memperaktikan apa yang telah dipelajari oleh
pelajar bagi kuliah yang kedua ini. Pelajar dikehendaki untuk mengesan masalah,
rumusan melalui sorotan kajian, kaedah kajian, dapatan kajian, kesimpulan, objektif
dan teori didalam artikel yang dikongsi oleh pensyarah. Oleh itu, dengan tugasan yang telah diberikan,sedikit sebanyak dapat membantu pelajar untuk memahami apa itu penyelidikan yang sebenarnya.
No comments:
Post a Comment