Monday, September 24, 2018

ELEMEN-ELEMEN DALAM CERPEN "LEMANG NAN SEBATANG" KARYA NISAH HARON


           Cerpen ‘Lemang Nan Sebatang’ ini merupakan karya Nisah Haron yang diterbitkan pada tahun 2011. Cerpen ini melatar belakangkan masyarakat Negeri Sembilan yang mengamalkan adat pepatih .Cerpen ini mengisahkan tentang hubungan yang erat antara Angah dan Ibu saudaranya Busu. Namun begitu, hubungan yang erat antara mereka berdua secara tiba-tiba renggang disebabkan isu pewarisan tanah dikampung. Hal ini kerana, Angah tidak berpuas hati apabila tanah yang telah diusahakannya telah Busu berikan kepada sepupunya, Kak Long Halimah disebabkan adat pepatih yang diamalkan oleh Busu, dimana wanita diberikan keutamaan bagi mewarisi harta.  Maka, disebabkan itulah hubungan mereka menjadi renggang dan Angah sudah tidak pulang ke kampung selama 10 tahun.
            
         Kisah silam antara Angah dan Busu mula dikenang apabila anak perempuan Angah mengajaknya untuk memasak Lemang. Namun ajakannya anaknya itu,tidak diendahkan Angah kerana masih teringatkan kisah silamnya dikampung serta hatinya tidak dapat menerima tindakan yang dilakukan oleh Busunya. Walaubagaimanapun, perasaan itu mula berubah apabila Angah melihat gambar dia bersama Busu serta karangan e-mel yang belum dikirimkan kepada rakannya Elizabeth menerusi skrin komputer riba milik anaknya. Karangan e-mel anaknya itu mengenai falsafah Lemang yang dapat dikaitkan dengan masyarakat Melayu telah membuatkan hati kecil Angah sebak dan terdetik untuk pulang ke kampung bagi menemui Busu dikampung bersama keluarganya.
            
           Dapat disimpulkan disini bahawa penulis cuba mengkaitkan isi-isi dalam penceritaan ini dengan makanan Lemang yang sudah sinonim dengan masyarakat Melayu yang mempunyai banyak makna yang tersirat. Disamping itu juga, penulis menggunakan latar masa iaitu pada bulan puasa iaitu ramadan untuk menguatkan lagi cerpen ini bersesuaian dengan tajuknya dimana kita dapat fahami ketika bulan ramadan menjelma hidangan Lemang ini akan ditemui. Akhir sekali, walaupun hubungan Busu dan Angah yang sangat rapat, apabila soal perwarisan harta, Busu masih utamakan adat yang telah diwarisi sejak sekian lama.



No comments:

Post a Comment

Anekdot Pengalaman

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Tiga tahun setengah tempoh pengajian di Universiti Sains Malaysia sudah pun berakhir. Terlalu ...