Wednesday, September 12, 2018

Refleksi Rangka Krusus HMT 411


         Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Entri Pertama saya  ini mengenai rangka krusus Subjek HMT 411:Teori dan kaedah dalam penyelidikan linguistik. Krusus ini merupakan krusus elektif yang menawarkan 4 unit. Ia menjadi pilihan kepada pelajar untuk mengambilnya. Krusus ini diajar oleh dua orang pensyarah iaitu Dr Radiah dan Dr NorSofea. Kelas ini akan bermula pada setiap hari rabu dari jam 12:00 tengah hari hingga 3 petang dan tutorial pada hari khamis. Tugasan bagi subjek ini sebanyak 70 % manakala peperiksaan akhir 30%.
            
          Pada awal permulaan, pelajar diberi pengenalan mengenai teori dan kaedah dalam penyelidikan linguistik ini. Subjek ini berfokuskan tentang teori dan kaedah linguisitk seperti kualitatif dan kuantitatif. Pelajar perlu memahami kaedah ini sebagai panduan untuk melakukan kajian penyelidikan linguisitik nanti. Bagi setiap sesi kelas pada hari rabu, pelajar akan menerima input-input penting yang akan disampaikan oleh kedua-dua pensyarah serta tugasan-tugasan dalam kelas. Input-input ini akan menjadi panduan kepada pelajar untuk memahami apa itu kaedah kualitatif dan kuantitatif dan cara pemerolehannya.
           
        Disamping itu, pensyarah krusus ini akan menggunakan medium elektronik seperti aplikasi Whatsapps, Telegram dan juga Facebook untuk menyalurkan maklumat dan bahan bacaan tambahan sebagai rujukan kepada pelajar dan selebihnya usaha pelajar sendiri bagi mencari maklumat tambahan. Cara untuk menghantar tugasan juga turut diberitahu oleh pensyarah kepada pelajar supaya mematuhi penghantaran tugasan yang betul. Selain itu etika berpakaian juga disentuh oleh pensyarah supaya pelajar dapat berpakaian kemas untuk ke kelas.
           
         Akhir sekali, pensyarah memberi peringatan kepada pelajar yang lewat untuk menyediakan surat tunjuk sebab jika lewat ke kelas serta perkongsian artikel mengenai kepentingan menuntut ilmu dan adab-adab menuntut ilmu yang harus diperaktikan oleh pelajar supaya mendapat manfaat dari nya.
           


No comments:

Post a Comment

Anekdot Pengalaman

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Tiga tahun setengah tempoh pengajian di Universiti Sains Malaysia sudah pun berakhir. Terlalu ...