Monday, December 3, 2018

Refleksi Minggu ke-12 28 November 2018



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Pada hari rabu 28 November 2018 telah berlangsungnya seminar iaitu seminar: Shanon Ahmad Dalam Kenangan: Satu refleksi karya-karya Mutakhirnya. Seminar ini bertujuan mengenang jasa Shanon Ahmad dalam karya-karya penulisan nya melalui sesi pembentangan yang diadakan di dewan persidangan PPIK. Karya-karya ini dibentangkan oleh pensyarah Pusat Pengajian Ilmu kemanusiaan dan individu-individu yang mempunyai pelbagai latar belakang pendidikan yang berbeza. Shanon Ahmad merupakan seorang sasterwan negara Malaysia yang terkenal. Penulisannya terkenal dengan berbagai kata-kata yang penuhi puitis dan banyak maksud tersirat yang ingin disampaikan kepada pembaca. 

Selain itu, sesi pembentangan yang menarik minat saya yang disampaikan oleh Dr.dr Roslan bin Chin yang mengupas tentang aspek alam dan agama yang banyak disentuh oleh Shanon Ahmad yang mahu mendekatkan manusia dengan pencipta kita Allah s.w.t. Pendekatan ini telah dibukukan oleh Shanon Ahmad dalam bukunya yang bertajuk Revolusi yang ditangguhkan:Uzlah dalam Pemikiran Kemuhasabahan dan Kesufisme. Dalam buku ini ditekankan kepada pembaca tentang sentiasa menyelami keindahan alam semula jadi, menyusuri kerosakan keindahan alam semula jadi dan kedurjanaan manusia. Di samping itu didalam buku ini juga Shanon Ahmad mengritik golongan-golongan yang merosakan alam semula jadi. Terdapat pelbagai lagi pembentangan-pembentangan yang menarik mengenai karya-karya Shanon Ahmad yang disampaikan oleh pembentang yang membuka pandangan saya bahawa penulisan ini merupakan sesuatu yang menarik dan penuh maksud yang tersirat.

Seterusnya, sepanjang pembentang ini berlangsung, Dr Odi sentiasa memberikan soalan kuiz kepada pelajar untuk dijawab yang berkaitan dengan tajuk pembentangan. Terdapat juga soalan-soalan yang merangkumi tajuk kajian kualitatitf di mana pelajar perlu mengetahui kaitan pembentangan pada seminar tersebut  dengan kajian kualitatif. Hanya ini sahaja yang saya dapat rangkumkan sepangjang sesi seminar ini. sekian terima kasih.


No comments:

Post a Comment

Anekdot Pengalaman

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Tiga tahun setengah tempoh pengajian di Universiti Sains Malaysia sudah pun berakhir. Terlalu ...