Tuesday, December 18, 2018

Refleksi Kuliah Minggu ke-14 12 Disember 2018.



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Refleksi minggu ke-13 untuk kali ini mengenai langkah-langkah pengelompokan data yang ditunjukkan oleh Dr Odi melalui kaedah praktikal di dalam kelas. Tujuan langkah ini ditunjukkan adalah untuk memberi kefahaman kepada pelajar bagaimana mahu mengelompokan data-data yang diperolehi. Untuk permulaan pensyarah memberi pengelompokan data mengenai gender dan sex. Dr Odi membuat pembahagiaan dengan  cara mengasingkan lelaki dan perempuan, peringkat pendidikan, dan dialek yang dituturkan. Berdasarkan pengelompokan data, dapat dikenal pasti seramai 33 orang perempuan berada di dalam kelas, manakala bilangan lelaki hanya 3 orang. Seterusnya, dibahagikan pula pelajar mengikut peringkat pendidikan iaitu pascasiswazah dan prasiswazah. Pembahagian bagi dialek yang dituturkan dikelompokan kepada 8 kawasan iaitu, Utara, Pantai Timur, Selatan, Sabah, Selangor, Negeri  Sembilan, Melaka dan Thailand.
            
Setelah selesai langkah-langkah pengelompokan data ini, Dr Odi mengarahkan semua pelajar untuk menulis kembali langkah-langkah tadi di atas kertas dan perlu dihantar kepada Dr kembali. Akhir sekali, Dr memesan kepada pelajarnya supaya menyiapkan poster serta video bagi pelajar yang tidak menyertai “Program Taiping” pada 15 Disember 2018.

Sekian terima kasih.


No comments:

Post a Comment

Anekdot Pengalaman

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Tiga tahun setengah tempoh pengajian di Universiti Sains Malaysia sudah pun berakhir. Terlalu ...